torsdag 18 oktober 2012

Giljotinen - Kim M Kimselius


Baksidestext:
År 1793, franska folket gör uppror och avrättar sin kung med giljotinen. Ödet för giljotinen i Theo och Ramonas väg, vilket medför hemska konsekvenser. "Jag ska bara känna", viskade Ramona och vidrörde handtaget på giljotinen. Theo skrek till. Han grep tag i Ramona, vilket fick henne att rycka till och frigöra spaken. Giljotinbladet föll med ett svischande, ödesmättat ljud. Med en duns föll huvudet i korgen. Ramona stupade till marken.

Omdöme:
Det här är den absolut bästa av Kimselius böcker som jag hittills har läst. Boken är fulladdad av spänning, starka känslor och historiska fakta. Jag vet att Kim skrev den här boken under speciella, väldigt sorgliga omständigheter, och kanske är det därför som känslobeskrivningarna i den här boken är så oerhört starka.
Under resans gång får man uppleva en spänning som får en att hålla andan, en sorg så stark att man vill gråta men också ett och annat fniss.


3 kommentarer:

  1. Ska se om boken finns på vårt skolbibliotek. Låter väldigt spännande!

    SvaraRadera
  2. Tack för den jättefina recensionen av min bok Giljotinen! Blir jätteglad!!!
    Kramar från Kim

    SvaraRadera
  3. Låter som ännu en bok jag bara måste läsa....

    SvaraRadera