söndag 9 december 2012

Peperoni in agrodolce - Sötsur paprika


Du behöver:
1 kg röd paprika
2 dl äppelvinäger
450 gram socker
3-4 kvistar timjan (jag hittade inte kvistar så jag tog bara blad)
Salt
Chili (gärna "flingor")


Gör så här:
Skölj paprikorna och rensa bort alla kärnor och dom vita strängarna. Skär i strimlor.
Lägg paprikan i en kastrull med tjock botten och blanda ner socker, äppelvinäger, timjan och chili.
Blanda ordentligt och låt stå i 3-4 timmar.

Lägg till lite salt och sätt kastrullen på plattan. Låt puttra på svag värme i 35-40 minuter. Rör ofta.
Sterilisera glasburkarna genom att sätta in dom i ugnen i 130 grader cirka 15 minuter. Fyll med paprika och vätska och skruva på locket. Vänd upp och ner en gång. När burkarna svalnat vänder du upp och ner på burkarna en gång till så blir det vakuum.
Förvara svalt och torrt. När en burk öppnats kan den stå i upp till 10 dagar i kylskåpet.


4 kommentarer:

  1. Så gott det låter! Verkar inte vara svårt heller...

    SvaraRadera
  2. Paprika är så gott. Det här blir jag sugen på!

    SvaraRadera
  3. Mycket enkelt recept som blev jättegott! Nästa gång ska jag ta lite mer chili bara. Jag var lite för försiktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också lite försiktig och ska ha i lite mer nästa gång :)

      Radera